Saturday, June 18, 2005

Tanah: Himpunan aman di hadapan WDI Ahad ini

KUALA TERENGGANU, 17 Jun (Hrkh) – Satu himpunan aman akan diadakan di hadapan Wisma Darul Iman (WDI) di sini pada hari Ahad (19 Jun) ini sebagai membantah kezaliman kerajaan BN/Umno negeri meroboh masjid dan rumah peserta rancangan tanah berkelompok (RTB).

Berdasarkan risalah yang disebarkan kepada umum, himpunan aman itu yang diadakan seawal jam 7.45 pagi mempelawa rakyat yang tidak reda dengan kezaliman kerajaan BN itu termasuk merampas tanah rakyat supaya turut serta.

Perhimpunan di hadapan WDI itu adalah lanjutan daripada beberapa perhimpunan aman yang telah diadakan sebelum ini di hadapan Pejabat Tanah Daerah Besut, Setiu dan Kemaman.

Kerajaan negeri melalui pejabat tanah daerah telah merobohkan rumah serta masjid di beberapa Rancangan Tanah Berkelompok (RTB) sebelum ini.

Melalui RTB, kerajaan negeri sebelum ini yang dipimpin oleh PAS memberikan tanah kepada beribu-ribu rakyat negeri ini.

Menjadi prosedor biasa pemberian tanah, kebenaran menduduki itu perlu diperbaharui setiap tahun untuk menilai adakah ianya digunakan sebagaimana yang ditetapkan atau tidak.

Tetapi, apabila kerajaan bertukar tangan, kerajaan baru yang dipimpin oleh BN bertindak tidak menyambung pemberian secara TOL itu dan dengan kata lain menarik balik pemberian itu.

Antara langkah yang diambil adalah merobohkan sebarang binaan yang dibina di atas tanah berkenaan oleh pemiliknya.

Ini termasuklah rumah, masjid dan tanaman penduduk berkenaan.

Di Sungai Tong, Setiu, sebuah rumah yang dibina oleh seorang anggota tentera telah dirobohkan.

Anggota berkenaan yang sedang bertugas telah datang dengan pakaian seragam tenteranya melihat rumahnya telah menyebah bumi setelah dirobohkan oleh pihak berkuasa negeri.

Di RTB Bujal, Kemaman, sebuah masjid yang dibina oleh penduduk bersama dengan 10 buah rumah mereka telah dirobohkan oleh pihak berkuasa negeri.

Ceramah Perdana

Sementara itu, satu ceramah besar-besaran bertajuk `Kebangkitan Rakyat Menentang Kezaliman Umno Meroboh Masjid dan Rumah Serta Merampas Tanah Rakyat’ akan diadakan pada Sabtu, 18 Jun ini jam 9 malam di Kampung Gelong Bilal, Jalan Pasir Panjang, dekat sini.

Para penceramah pada majlis yang bermula jam 9.15 itu terdiri daripada Naib Presiden PAS, Haji Mohamad Sabu, Ketua Dewan Pemuda PAS Pusat dan timbalannya, Salahuddin Ayub dan Ustaz Idris Ahmad, Pesuruhjaya PAS negeri dan timbalannya, Dato' Mustafa Ali dan Dato' Abu Bakar Chik serta Ketua Dewan Pemuda PAS negeri, Ustaz Azman Shapawi Abd Rani.- AYU/zs

0 Comments:

Post a Comment

<< Home